Strona internetowa dla fotografa. Czy warto ją mieć i co zrobić, żeby nie odstraszała?
Rozpoczynając swoją działalność fotograficzną oprócz dbania o świetną jakość zdjęć musisz zadbać również o promocję swojej działalności. W przypadku branży fotograficznej konkurencja jest spora (i nie śpi). Ciężko jest wyróżnić się na takim tle zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz. Zapewne Twój pierwszy krok marketingowy to pójście w kierunku social mediów, czyli założenie fan page na Facebooku i Instagramie. Kolejnym krokiem w celu docierania do nowych klientów jest posiadanie atrakcyjnej strony internetowej.
W tym artykule przedstawiam najważniejsze aspekty, na które trzeba zwrócić uwagę decydując się na założenie fotograficznej strony internetowej. Oczywiście niżej wymienione rady w większości można zastosować w każdej innej branży, dlatego zachęcam do zapoznania się 🙂
Spis treści:
Dlaczego warto mieć własną stronę internetową, a nie opierać się na samych social mediach?
Chyba każdy z nas korzysta mniej lub bardziej z jakiegoś portalu społecznościowego typu Facebook, Instagram. Możemy zakładać tam profile prywatne, ale również konta firmowe. Duża liczba twórców zaczyna swoją działalność właśnie tam, ponieważ znają już to narzędzie i jest darmowe. Social media umożliwiają między innymi szybkie dodawanie treści oraz bezpośrednią komunikację z klientem.
Pomimo licznych zalet social media nie są pozbawione wad np. walka z algorytmem, docieranie do tej samej grupy odbiorców. Odpowiedzią na te wady jest własne miejsce w sieci w formie strony internetowej.
Twoje własne miejsce w sieci
W przeciwieństwie do portali społecznościowych możesz stworzyć swoją stronę w taki sposób, w jaki sobie wymyślisz. Musisz przyznać, że możliwość ustawienia zdjęcia profilowego i zdjęcia w tle to dosyć mało opcji dostosowania swojego profilu. Swoją stronę fotograficzną możesz zaprojektować tak jak chcesz. Sam decydujesz o jej stylistyce, sposobie umieszczenia treści, wielkości zdjęć. Wszystkie te elementy pozwolą Ci wyrazić swoją markę.
Długość życia treści
Zgodnie z badaniami Kissmetrics, treść na Facebooku zbiera większość reakcji tylko przez pierwszą godzinę po opublikowaniu. Po 24 godzinach osiągnie już maksymalną liczbę reakcji. Natomiast dobrze dodany wpis maksymalną liczbę reakcji osiąga dopiero po 2 latach. Oczywiście w takim przypadku treść musi być aktualna przez ten czas.
Oprócz wpisów poradnikowych skierowanych do potencjalnych klientów możesz dzielić się wpisami opowiadającymi o przebiegu danej realizacji i przybliżysz swój sposób współpracy. Jeżeli chcesz dzielić się dłuższymi treściami, to social media na ogół nie są do tego dobrym narzędziem. Dłuższe teksty lepiej jest dodać na swoją stronę. Jeżeli lubisz formę pisemną i chcesz opowiadać o swojej pracy, to strona internetowa okaże się świetnym wyborem ze względu na zdecydowanie przyjemniejszy sposób odbioru treści.
Portfolio fotograficzne
Na swojej stronie internetowej portfolio możesz przedstawić w dowolny sposób. Nie masz z góry narzuconych standardów wyświetlania Twoich zdjęć. Chcesz mieć małe zdjęcia wkomponowane w wielki animowany napis? Jasne, nie ma problemu. Chcesz mieć wielkie zdjęcie zajmujące cały ekran? Też da się to zrobić. Piękno stron internetowych polega na tym, że w oryginalny sposób możesz przedstawić portfolio i wyróżnić się w oczach potencjalnych klientów.
Możliwość przedstawienia pełnej oferty usług
Na portalach społecznościowych ciężko jest przedstawić w szczegółowy sposób swoją ofertę. Oczywiście możesz dodać długi post, który będzie wszystko opisywał, ale nie będzie on przejrzysty, zwłaszcza gdy w swojej ofercie masz dużą liczbę różnych usług. W przypadku gdy opiszesz każdą swoją usługę w oddzielnym poście to będzie ciężko odnaleźć się w gąszczu treści.
Posiadanie strony internetowej umożliwia przedstawienie swojej oferty w przejrzysty sposób. Możesz stworzyć oddzielne zakładki do każdej z usług co oprócz czytelności wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie SEO. Ułatwia to klientowi znalezienie interesujących go treści.
Docieranie do szerszej grupy odbiorców
Publikując post na Facebooku musisz mieć na uwadze to, że wyświetla się on tylko osobom, które już zaobserwowały Twój profil. Aby dotrzeć do nowych odbiorców świetnym narzędziem będzie prowadzenie bloga. Jeżeli będziesz go regularnie prowadził i wrzucał wartościowe treści to pozwoli Ci lepiej pozycjonować swoją stronę i budować swój autorytet.
Jak stworzyć stronę internetową?
Tworząc stronę fotograficzną musisz zacząć od wykupienia hostingu oraz domeny. W internecie znajdziesz mnóstwo dostawców tego typu usług. Jeśli będziesz potrzebował w tym temacie pomocy, to chętnie doradzę w wyborze. Następnie musisz zastanowić się nad sposobem zbudowania strony. Możesz zrobić stronę poprzez napisanie jej za pomocą kodu HTML i CSS, skorzystanie z CMS (np. WordPress) lub użyć kreatora stron fotograficznych.
Stronę fotograficzną warto stworzyć za pomocą popularnego narzędzia WordPress. Umożliwi Ci samodzielne edytowanie treści i dodawanie nowej. Jest to uniwersalne narzędzie, dzięki któremu możesz postawić nawet sklep internetowy. Wystarczy zainstalować kilka wtyczek i już będziesz w stanie dostosować ją do swoich potrzeb. Możesz nawet skorzystać z gotowych szablonów stron. Dzięki WordPressowi Strona internetowa WordPress jest idealna dla strony galerii (fotograficznego portfolio), którą ciągle będziesz mógł rozbudowywać. Dzięki dużej liczbie dostępnych wtyczek i możliwości pozycjonowanie strony jest łatwiejsze. W ten sposób stworzysz efektowną stronę internetową.
Od czego zacząć projekt strony internetowej?
Określenie celu
W pierwszej kolejności wspólnie określamy cel, który ma spełniać witryna. Może to być np. budowa wizerunku, pozyskiwanie leadów, sprzedaż produktów/usług, budowa listy mailingowej. Jest to ważny punkt, ponieważ determinuje on układ dalszej treści. Dodatkowo powinniśmy brać pod uwagę charakterystykę grupy odbiorców i ich wymagania.
Architektura informacji
W przypadku branży fotograficznej najczęściej struktura będzie wyglądać w następujący sposób: Strona Główna – Cennik/Oferta – Portfolio – Kontakt. Dodatkowo ze względu na pozycjonowanie warto utworzyć dedykowane zakładki dla każdej usługi. Rozbudowana witryna będzie lepszym wyborem od jednostronicowej strony internetowej ze względu na przejrzystość i czytelność informacji, jak i pozycjonowania.
Przygotowanie treści
Przed rozpoczęciem projektowania, warto już teraz dokładnie określić, jakie informacje i gdzie powinny się znajdować. Objętość i rodzaj treści określa nam sposób projektowania danej sekcji. Przy planowaniu treści warto brać pod uwagę SEO, aby móc dobrze pozycjonować swoją stronę.
Projekt graficzny
Jeśli mamy już przygotowaną treść i architekturę informacji, to możemy zacząć projektować. Możesz stworzyć projekt strony nawet na kartce co ułatwi dalsze projektowanie. Oczywiście nie musi to być dokładny rysunek. Wystarczy ogólnie rozrysować, gdzie i jakie elementy powinny się znajdować. Ten etap możesz przygotować sam lub z pomocą projektanta.
Szatę graficzną lepiej jest przekazać osobie, która zajmuje się tym zawodowo. Pozwoli Ci to znacznie zaoszczędzić czas i z pewnością będzie to bardziej efektywne, niż samodzielne projektowanie. Przekazując projekt agencji lub freelancerowi będziesz miał pewność, że wszystko zostanie przygotowane we właściwy sposób i będzie spełniać wszelkie standardy.
Wdrożenie
Mając już przygotowany i zaakceptowany projekt graficzny można zacząć wprowadzać go w życie. W zależności od potrzeb i wybranej technologii zaczyna się kodowanie witryny.
Na koniec
Na końcu trzeba też pomyśleć o obsłudze strony internetowej. W przypadku skorzystania z WordPressa trzeba pamiętać o aktualizacji wtyczek i wykonywaniu kopii bezpieczeństwa. Można zlecić to komuś lub zająć się tym samodzielnie. W mojej opinii lepiej jest zlecić to osobie, która zna się na tym. Dodatkowo taka osoba może wprowadzać zmiany i rozbudowywać Twoją witrynę, a w przypadku jakiejś awarii naprawi problem.
Współpraca ze mną
Każda osoba zajmująca się projektowaniem stron ma wypracowaną własną metodę współpracy. Ja najczęściej umawiam się na rozmowę, podczas której wspólnie określamy cele i omawiamy potrzeby. Następnie przygotowuję szkic witryny, w którym umieszczam przykładową treść oraz zdjęcia. W dalszej kolejności przesyłam gotowy projekt strony internetowej z wariantami różnych sekcji. Po poprawkach i akceptacji mogę zacząć realizację strony internetowej na serwerze.
Czas trwania całego procesu uzależniony jest głównie od poziomu rozbudowania witryny. Na ogół jest to czas 2-3 tygodni. W cenie projektu strony dostarczam również cały system wizualny, dzięki któremu masz pewność, że Twoja witryna zachowa spójność oraz będzie spełniać przyjęte praktyki dobrego projektowania. Dzięki takiemu systemowi bez problemu będziesz mógł w przyszłości rozbudowywać swoją witrynę. Sprawdź moje portfolio.
Jakich błędów unikać?
Na potrzeby tego wpisu sprawdziłem kilka stron internetowych fotografów z Warszawy i Lublina, które wyświetliły mi się jako pierwsze w wyszukiwarce. Sprawdziłem każdą z nich i zauważyłem, że często powtarzane są te same podstawowe błędy, które w większości przypadków można bardzo łatwo wyeliminować. Oczywiście wymienione błędy dotyczą również innych branż poza fotograficzną, a podane rozwiązania są na tyle uniwersalne, że można je wszędzie zastosować. Tak przygotowana strona internetowa pozwoli Ci zrobić świetne wrażenie.
Złe dostosowanie strony internetowej na urządzeniach mobilnych
Podczas researchu zauważyłem, że niewielka liczba stron internetowych dostosowanych jest do urządzeń mobilnych – responsywna. Często ucinane są zdjęcia w niewłaściwych miejscach, ilość tekstu jest przytłaczająca, a przyciski są za małe.
Musisz pamiętać o tym, aby Twoja strona internetowa wyświetla się dobrze na każdym urządzeniu. Jest to oznaka profesjonalizmu i estetyki, która jest bardzo ważna w tym zawodzie. Twoi przyszli klienci mogą korzystać z różnej wielkości ekranów, dlatego należy dopilnować, aby Twoja witryna była responsywną stronę internetową.
Brak treści na głównej stronie
Jest to najważniejsze miejsce w całej witrynie. To tutaj najczęściej masz możliwość zrobienia dobrego pierwszego wrażenia. Jest to centrum, gdzie trafiają wszystkie osoby zainteresowane Twoją działalnością. Tutaj powinny znaleźć się ogólne informacje o Twoich usługach. Na stronie głównej portfolio jest obowiązkowym elementem fotograficznej strony.
To tutaj musisz przykuć uwagę odbiorców i zaciekawić co się dalej znajduje. Wchodząc na główną stronę fotografa spodziewam się tam zobaczyć jego najlepsze zdjęcia. Nie ma potrzeby zostawiania tego miejsca pustego. Umieść swoje najlepsze portfolio zdjęć, dodaj trochę informacji o usługach i kontakt do siebie.
Brak spójnej stylistyki
Utrzymanie spójnej stylistyki pozwoli Ci zachować porządek na swojej witrynie, dzięki czemu będziesz odbierany jako profesjonalista. Musisz zwróć uwagę na kolorystykę, dobór fontu, zachowanie odpowiedniej hierarchii wizualnej. Zastosowanie zbyt dużej liczby różnych elementów wprowadzi chaos i bałagan co spowoduje, że ludzie będą szybko uciekać. Podczas researchu natrafiłem na przykład strony fotograficznej, która miała nawet 5 różnych fontów! Jest to zdecydowanie zbyt duża ilość, którą nie można stosować.
Jeżeli już stwierdziłeś, że stronę internetową zrobisz samodzielnie to najlepszym sposobem na zachowanie spójnej stylistyki będzie zastosowanie jednego kroju pisma z różnymi wariantami. Tekst wyróżniaj za pomocą wielkości fontu oraz grubości (np. normal, bold). Do ustalenia spójnej wielkości nagłówków i tekstu podstawowego pomoże Ci type-scale.com. Odnośnie do kolorów najłatwiej będzie wybrać jeden główny kolor w różnych odcieniach + kolor mocno kontrastujący do akcentów. Jeśli stworzysz własną stronę, stosując te proste zasady to z pewnością będzie wyglądać świetnie.
Kontrast
Zadbaj, aby wyświetlany tekst nie zlewał się kolorystycznie z tłem. Niestety znalazłem dużo przykładów stron, gdzie nie zadbano o odpowiedni kontrast, przez co tekst był bardzo ciężki do przeczytania. Jeżeli decydujesz się na samodzielne stworzenie strony o jasnym tle, to tekst powinien być o ciemnej barwie. Natomiast gdy decydujesz się na ciemną stylistykę, to tekst powinien być jasny. Aby sprawdzić, czy ustawione wartości mają odpowiedni kontrast użyj tego narzędzia webaim.org.
Czy warto korzystać z darmowych szablonów stron fotograficznych?
Korzystanie z darmowych lub płatnych szablonów niesie ze sobą kilka problemów. Taki szablon może być źle zoptymalizowany pod Twoje wymagania, przez co witryna będzie działać wolniej przez funkcje, z których nigdy nie skorzystasz. Dodatkowo przy darmowych szablonach często istnieje ograniczona możliwość personalizacji, przez co zdecydowanie ciężko będzie Ci się wyróżnić na tle konkurencji. Taki szablon może i przyda się do samodzielnego stworzenia strony, ale nie będzie to efektywne. Pamiętaj, że każdy kupiony szablon strony internetowej nakłada mniej lub bardziej pewne ograniczenia, do których trzeba się dostosować. Natomiast jeżeli chcesz zoptymalizować koszty i ma to być tylko podstawowa strona internetowa to takie rozwiązanie może okazać się dla Ciebie dobre. Dużo stron fotograficznych stworzonych jest za pomocą tego samego szablonu graficznego. To uniemożliwia wyróżnienie się na tle konkurencji, więc jeśli chcesz sprzedawać swoje usługi powinieneś zwrócić na to uwagę.
Więc czy warto korzystać z darmowych szablonów stron fotograficznych? Odpowiedź brzmi – nie. Już lepszym rozwiązaniem będzie wykupienie płatnego szablonu z prostym interfejsem. Natomiast gdy chcesz nieco więcej zainwestować w swój wizerunek i pozyskiwanie klientów to skorzystaj z usług doświadczonych osób w tym zakresie, które przygotują dla Ciebie indywidualny projekt strony internetowej. Pozwoli Ci to zaoszczędzić mnóstwo czasu i energii, a przede wszystkim będzie to efektywniejsze.
Czy warto korzystać z darmowych kreatorów stron internetowych?
W niektórych przypadkach korzystanie z pomocy kreatora stron może okazać się trafionym pomysłem. Są one stworzone i przystosowane do samodzielnego stworzenia strony. Dzięki kreatorowi własne portfolio fotograficzne zbudujesz bardzo szybko.
Jednakże strona internetowa stworzona w ten sposób nie będzie dobrym rozwiązaniem w przypadku stron fotografów. W sytuacji skorzystania z kreatorów stron dostosowanie witryny do swoich potrzeb będzie niemożliwe i z góry będzie trzeba wpisać się w dany schemat, który z pewnością uniemożliwi Ci wyróżnienie się na tle konkurencji. Taki kreator może sprawdzić się, jeżeli ma to być prosta strona portfolio, ale nic ponadto.
Przykłady stron internetowych dla fotografów
Zainspiruj się sprawdzając kilka projektów stron internetowych w moim portfolio. Polecam sprawdzić, może akurat dana stylistyka przypadnie Ci do gust. Znajdziesz tutaj między innymi przykład minimalistycznej strony internetowej. Są to projekty, które tylko czekają na wdrożenie, więc jeśli potrzebujesz strony internetowej, to skontaktuj się ze mną. Chętnie pomogę 🙂